Konkurserna ökar – vad tänka på?
Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och konkurs i oroliga tider.
Under 2023 ökade antalet konkurser totalt med 29 procent i jämförelse med året innan. När vi nu går in i maj syns ingen ljusning. Enligt UC ökade antalet konkurser i april med 68 procent i jämförelse med samma period förra året. Inom bevakning och fastighetsservice ökade konkurserna med 185 procent. Det var också den bransch med flest konkurser. Enligt UC är ekonomisk brottslighet en ny riskfaktor för konkurs och denna koppling är stor inom framförallt fastighetsverksamhet och byggsektorn i stort. Även höga räntor, inflation och det faktum att många nu måste återbetala skatteanstånden från pandemin spelar in. Till detta kommer ökad arbetslöshet och kriget i Ukraina och Mellanöstern.
Varningssignaler att ha koll på
Denna situation är ny för många företagare som tidigare inte behövt oroa sig för ekonomiska problem.
– I detta läge blir det svårare än någonsin, men också viktigare än någonsin, att ha koll på ekonomin och att veta vilka varningssignaler man ska vara uppmärksam på, säger Lali Fjellström.
Finns det något du som företagare kan göra för att undvika konkurs? Svaret är ja. Dålig ekonomi kommer sällan plötsligt. Oftast finns det tidiga varningssignaler menar Lali Fjellström:
– Grunden är att identifiera och hantera bolagets risker. Det är också bra att ha en upparbetad och kontinuerlig relation till din redovisningskonsult. De har koll på din ekonomi, kan agera bollplank och i god tid upptäcka om något förändras som gör att du bör agera.
5 tips för att undvika konkurs i orostider:
1. Omvärlden förändras snabbt och det gäller att hålla koll – både på företagets egna kapital, likviditeten, leverantörerna och på kundernas betalningsförmåga. Gör en regelbunden uppföljning av företagets verksamhet.
2. Den vanligaste utmaningen är likviditetsproblem. Att säkerställa en god likviditet kan vara avgörande för företagets fortsatta drift. Så fort du märker att det är mindre kvar i kassan är det viktigt att direkt vidta åtgärder för att lösa problemen och slippa konkurs.
3. Det är viktigt att ha en nära dialog med kunder för att säkerställa att de betalar räkningar i tid. Kräv förskottsbetalning eller säkerhet för dina leveranser om du misstänker att de har ekonomiska svårigheter.
4. Det är också viktigt att ha god kännedom om vem eller vilka du gör affärer med. Säkerställ att leverantörer kan skicka dina varor och ställ in betalningen om du misstänker att de inte kan det. Ett hjälpmedel för att identifiera varningssignalerna hos en leverantör är den checklista som Ekobrottsmyndigheten har tagit fram. Denna kan du använda när du ska börja göra affärer med en ny leverantör men även under en pågående affärsrelation. Här hittar du Ekobrottsmyndighetens checklista.
5. Tag hjälp i god tid och var noga med val av rådgivare. Det är viktigt att din redovisningskonsult, revisor och andra rådgivare har rätt kompetens för att hjälpa dig och ditt företag. Det spar tid, säkerställer kvalitet och att du undviker onödiga misstag. Om din likviditet försämras är det viktigt att agera snabbt. Genom att ha nära kontakt med din redovisningskonsult kan du undvika konkurs.
The post Konkurserna ökar – vad tänka på? appeared first on Tidningen Konsulten.
Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning
Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser …
Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på
Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda …
Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”
Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om …
Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri
Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos …
Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna
De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id …
Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare
I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller …
Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet
Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på …
Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång
Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna …
Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna
Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och …
Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt
Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, …